اخبار خارجی

نیل رابرتسون قهرمان بریتانیا ۲۰۲۰ شد

مرحله فینال مقابل جاد ترامپ

نیل رابرتسون در یکی از به‌یادماندنی‌ترین‌های فینال اسنوکر موفق شد #جاد_ترامپ را با نتیجه‌ی ده بر نه شکست دهد و برای سومین بار قهرمان انگلیس شود.
آخرین توپ‌های این مسابقه که نزدیک به هفت ساعت طول کشید و حدود ساعت چهار-پنج صبح [به وقت تهران] به پایان رسید، یک عنوان #تریپل_کراون و جایزه‌ی نقدی دویست هزار پوندی برای نیل رابرتسون به ارمغان آورد.
اواخر فریم دیسایدر که شش‌وشش دقیقه به طول انجامید و ترامپ تنها به توپ دیگر نیاز داشت تا قهرمان شود، توپ صورتی را از دست داد و موقعیت را به رابرتسون داد.
این دو بازیکن بزرگ پا به پای هم در فریم‌گیری پیش رفتند و درگیری آنها تا مراحل پایانی بازی به آزمون استقامت تبدیل شد. رابرتسون حتی وقتی اسنوکر را هم کنار بگذارد این بازی را در بهترین لحظات خود به یاد می‌آورد.
رابرتسون سی‌وهشت ساله پنجمین بازیکنی بود که با توجه به قهرمانیش در سال‌های 2013 و 2015 به رکورد حداقل سه قهرمانی انگلیس می‌رسد؛ جایی که بزرگانی چون رونی اوسالیوان (هفت بار)، استیو دیویس (شش بار)، استیفن هندری (پنج بار)، جان هیگینز (سه بار) و دینگ جونوی (سه بار) حضور دارند.
این بازیکن حالا با در اختیار داشتن نوزده عنوان حرفه‌ای، در کنار جاد ترامپ قرار می‌گیرد؛ در حالی که اولین جام خود پس از مسابقات جایزه بزرگ جهانی کسب کرد. این در حالی بود که ضمن این پیروزی از سومین شکست متوالی خود در فینال مسابقات مقابل ترامپ جلوگیری کرد؛ یعنی پس از شکست در فینال مسابقات مسترز آلمان و آزاد انگلیس! او به جایگاه دوم جدول رده‌بندی جهانی صعود کرد.

ترامپ سی‌ویک ساله دومین جام قهرمانی خود را در قهرمانی انگلیس از دست داد و به سکانسی چهار هفته‌ای که پانزده مسابقه‌ی متوالی را شرکت کرد، پایان داد. قهرمانی در این مسابقه می‌توانست به سومین عنوان رده‌بندی او در این فصل و بیستمین عنوان در مجموع تبدیل شود اما نائب‌قهرمانی و جایزه‌ی هشتاد پوندی بسنده کرد.

رابرتسون موفق شد در این بازی‌ها سیزده سنچری ثبت کند و به رکورد جدیدی از لحاظ تعداد بیشترین سنچری در یک دور مسابقات قهرمانی انگلیس رسید.
او گفت:
اگر می‌باختم داغون می‌شدم! نمی‌دانم چند شب آینده چطور می‌خواهم بخوابم! جاد بسیار ناامید خواهد شد اما در شکست بسیار بخشنده بود.
هر دوی ما باید ده بار در فریم دیسایدر حضور می‌داشتیم تا فکر کنیم برنده خواهیم شد. این بازی مسابقه‌ای به سبک تایتان‌ها بود. هر دو از باخت فرار می‌کردیم. بازی بهترین کیفیت ممکن را نداشت و گاهی اینگونه است که فینال‌ها خیلی بد پیش می‌روند. توپ‌هایی را از دست می‌دایم که حتی بازیکنان باشگاهی [و آماتور] آنها را پات می‌کنند و فلوک اسنوکر‌هایی پیش می‌آمد که خارج از عرف این بازی است. شاید افرادی فردا در باشگاه‌ تلاش کنند این ضربه‌ها را تکرار کنند.
در چند فریم اخیر فقط سعی می‌کردم خوب باقی بمانم. آن توپ قهوه‌ای که در نتیجه‌ی نه بر هشت پات کردم، شجاعانه‌ترین ضربه‌ای بود که تا کنون زده‌ام چون آن را از دست می‌دادم بازی را باخته‌ بودم. این بهترین کلیرانس دورانس حرفه‌ای من بود.

شکست برای ترامپی که در بیست‌وپنج ماه گذشته دوازده قهرمانی کسب کرده، بسیار سخت است.

در پایان، جاد [چپ دست] یک سبز باورنکردنی را با دست راست پات کرد که من انتظارش را نداشتم. و وقتی سر آن توپ صورتی موقعیتی به دست آوردم می‌توانستم سیف کنم چون اگر از دستش می‌دادم سال‌ها [ذهن] مرا درگیر و اذیت می‌کرد. به خاطر همین هر کاری می‌کردم تا آن پات شود. بعد از آن دیگر نمی‌توانستم ضربه‌ای بزنم و انرژی نداشتم.

ترامپ گفت:
نبردی حماسی و سخت بود. آخر بازی آن را دادم رفت، به همین سادگی! یک توپ قهوه‌ای آسان داشتم تا اسکرو بک کنم، سعی کردم تحت فشاری که هستم آن را استان کنم، اما از دستش دادم. فشار زیادی را تحمل می‌کردم. نیل بازیکن فوق‌العاده‌ای است و واقعاً شایسته‌ی قهرمانی بود. امیدوارم بتوانم از آن درس بگیرم.

منبع WST
تاریخ انتشار: 7 DEC 2020
تاریخ ترجمه: ۱۳۹۹/۹/۱۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا